Emotionen

Publikation: Preservice Teachers' Epistemic and Achievement Emotions When Confronted With Common Misconceptions About Education

Emotionen
Foto: Katerina Holmes on Pexels
Information

Berweger, B., Kracke, B., & Dietrich, J. (in press). Preservice Teachers' Epistemic and Achievement Emotions When Confronted With Common Misconceptions About Education. Journal of Educational Psychology.

Information

In dieser Studie wurden epistemische Emotionen (z.B. Neugier, Verwirrung) und Leistungsemotionen (z.B. Stolz, Ärger) von Studierenden über unterschiedliche Situationen hinweg untersucht, nachdem diese mit ihren bildungsbezogenen Fehlkonzepten konfrontiert wurden. Außerdem wurde erforscht, inwiefern sich solche emotionalen Reaktionen auf die anschließende Wissenserkundung der Studierenden auswirken. Schließlich wurde getestet, ob sich individuelle Emotions- und Explorationsprozesse auf Situationsebene über alle Personen hinweg verallgemeinern lassen.

Information (english)

This study examined antecedents (i.e., high-confidence errors and discrepancy resolution) and outcomes (i.e., knowledge exploration) of epistemic and achievement emotions when preservice teachers were confronted with common misconceptions about topics from educational science. We further tested whether these emotion and exploration processes can be generalized across individuals.